Érzékenyítő képzés pedagógusoknak

 

A Gyermekünk Álmaiért Alapítvány szervezésében Habilitációs, rehabilitációs szakmai, módszertani, SNI érzékenyítő képzést tartottak május 13- án pénteken a Szepes Gyula Művelődési Központban. A képzésen összesen 57 érdi és járásbeli?környékbeli intézmény pedagógusa illetve kisgyermeknevelője vett részt. Nagy Martinnal, a Gyermekünk Álmaiért Alapítvány kuratóriumának elnökével beszélgettem.

 

Mi az alapvető célja a képzésnek?

Az általunk indított képzés fő célja az Érd Megyei Jogú Város köznevelési intézményei pedagógus és kisgyermeknevelő állományának szakmai alapokon fekvő módszertani fejlesztése, képzése, szemléletformáló hasznosulás megteremtése, rövid és hosszú távú megoldások ismertetése az SNI és BTMN gyermekek köznevelésben történő megsegítéséről.  Különös tekintettel a gyermekek eltérő fejlődésmenetének felismerésére, annak ellátási célú felépítésére. További cél a pedagógusi gárda szellemiségének fejlesztése, érzékenyítése és a szakmai együttműködés elősegítése. Segítséget nyújtunk az általános képzettségű pedagógusoknak, illetve bölcsődei kisgyermeknevelőknek, az SNI (sajátos nevelési igényű), illetve a BTMN (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő) gyermekek megismerésében, a szituáció kezelésében, illetve alapvető érzékenyítést adunk a pedagógusoknak, hogy felismerjék a problémás gyermekeket és segítséget tudjanak nyújtani nekik.

 

Hogyan épül fel a képzés?

Elképzeléseink szerint évi 4 képzés tartunk majd Érden, és abban bízunk, hogy a jövőben akár országosan is elérhetővé tudjuk tenni ezt a képzési formát. Egyébként ez az első ilyen képzés Magyarországon. A rendezvényre Érden és a járásban található köznevelési intézményekből hívtuk meg a munkatársakat. Az Érdi Kincses Óvodából, az Érdi Szivárvány Óvodából, a Pöttöm Sziget Bölcsödéből és a Tárnoki Mesevár Óvodából összesen 57 pedagógus illetve kisgyermeknevelő vett részt a képzésen.

 

Napjainkban egyre elterjedtebb az SNI és BTMN kifejezés. Mit jelentenek ezek pontosan?

Alapvetően eltérő fejlődésmenetet jelent, vagyis a gyermek  – akár értelmi vagy mozgásbeli funkcióiban is – az átlagosnál lassabban, hátrányosabban fejlődik, egészséges fejlődés menetű társainál. Ez nehézséget okoz az oktatás normál menetének fenntartásában, szocializációs folyamatok kialakulásában, mi abban próbálunk meg segíteni a pedagógus kollégáknak, hogy fent tudják tartani a pedagógiai menetet és egy elfogadó nemzedéket neveljenek ki.

 

Jól gondolom, hogy azért van szükség erre a képzésre, mert sok esetben a pedagógus sem tudja, hogy hogyan kezeljen egy ilyen gyermeket, hogyan motiválja vagy fegyelmezze? 

Pontosan, ezért jött létre a képzésünk. Tapasztalataink azt mutatják, hogy általános problémává vált a pedagógusok körében az oktatás normál menetének fenntartása. Első sorban ezért is szükséges érzékenyíteni a pedagógus kollégákat, hogy tudják kezelni a helyzetet és a gyerekekkel megfelelő módon tudjanak foglalkozni. Másodlagos célunk a szakmai fluktuáció, a pedagógusi kiégés csökkentése, valamint a pálya elhagyás visszaszorítása.

 

Régen is ennyi problémás gyerek volt csak nem foglalkozott velük a társadalom vagy ez a jelen kornak a problémája?

Régen is voltak problémás gyerekek, de napjainkban a felgyorsult életvitel, a rengeteg információ, és az, hogy alapvetően egy felgyorsult világban élünk, sajnos felerősíti a gyermekeknek ezt a fajta lemaradását. Ha az iskolákat nézzük, nagyjából minden ötödik osztályban van sajátos nevelési igényű gyermek. Az ő integrálásuk teljesen jól működhet, csak kell egy kis segítség a pedagógusoknak, hiszen a régi képzések nem tartalmaztak gyógypedagógiai ismereteket. Vannak olyan esetek, amikor a szegregált ellátás hasznosabb egy gyermek számára, de ezek radikális esetek, mi alapvetően az integrációban hiszünk.

 

Miben nyilvánul meg az iskolában, óvodában az, hogy egy gyermek sajátos nevelési igényű? Hogyan viselkedik ő egy közösségben?

Az óvodában magatartásbeli problémákat figyelhetünk meg, magatartás és figyelem zavart, esetleg a foglalkozások során kevésbé ügyes, lassabban tudja elsajátítani azokat a dolgokat, amit a pedagógusok igyekeznek átadni. Az iskolában mindezeken túl az figyelhető meg, hogy míg napjainkban az elsősök már decemberben írnak, olvasnak, ezek a gyerekek jóval lassabban tudják elsajátítani az írás és az olvasás képességét.

 

Általában már óvodában kiderül, ha SNI vagy BTMN gyermekről van szó?

Már óvodában kiderül, sőt a Pöttöm Sziget Bölcsődével fut egy olyan preventív programunk, melynek keretin belül segítünk, hogy már bölcsődés korban felismerjék a gyermekek eltérő fejlődésmenetét, és hogy támogassuk a gyermekeket, hogy minél hamarabb gyógypedagógia megsegítésben részesüljenek. Ez azért fontos, mert a hivatalos folyamat, mire a gyermek hivatalosan megsegítést kaphat 6-8 hónapot vehet igénybe. Ha ez óvodás korban derül ki, akár egy-másfél év is kimaradhat az ő ellátásukból, pont abban az időszakban, amikor az agyuk olyan, mint egy szivacs, könnyen fejleszthetők, formálhatók.

 

Mi szülők hogyan segíthetünk? Hogyan reagáljunk, ha kiderül, hogy gyermekünk csoportjában, osztályában is SNI vagy BTMN gyermek. 

Nagy a szülői felelősség a SNI oldalon és az egészséges gyermek szüleinek oldalán is. Az integrációnak alapvetően az elfogadás a lényege, ismertessük meg a gyermekünkkel azt, hogy vannak eltérő fejlődésmenetű gyermekek, és épp úgy felnőttekkel is. A felnőtteknek jó példát kell mutatniuk és érzékenyíteni saját gyermeküket arra, hogy elfogadják az eltérő fejlődésmenetű gyermekeket, és ha lehet, segítsék őket. Ezt leginkább úgy tehetjük meg, hogy nem szegregált hozzáállást biztosítunk, valamint elfogadjuk őket olyannak, amilyenek. Támogatjuk az ő ellátásukat, amivel elősegíthetjük, hogy a jövő társadalmának értékes személyei lehessenek!

 

Hogyan hat egy ilyen osztálytárs a többi gyermekre? Nem fognak például ők  lassabban haladni az iskolában, amiatt, hogy van egy problémás tanuló?

Nem, egyáltalán nem, sőt én azt gondolom, hogy értékesebb felnőtt válik majd ezekből a fiatalokból, mert megismerik és elfogadják azt, hogy vannak akik más képességekkel jöttek a világra és talán egy elfogadóbb társadalmat tudunk teremteni a jövőben.

Online megjelenés Link: Érzékenyítő képzés pedagógusoknak – Érd Most! (erdmost.hu)